Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Activi pe piata muncii!
POSDRU/100/5.1/G/77939
Am aflat pentru voi
Consiliere si orientare profesionala si vocationala

Teste psihologice

Tehnici de cautare a unui loc de munca
22.05.2015

Dar, trebuie m-ai intai sa ma specializez intr-un domeniu?… in care…?

CUM AFLI DESPRE LOCURILE DE MUNCĂ VACANTE ?

  • scriind firmelor
  • întrebând
  • de la “head hunters”

PASI ÎN GĂSIREA UNUI JOB

  • Pregătirea unui C.V.
  • Pregătirea unei scrisori de intentie
  • Pregătirea pentru interviu

1. CURRICULUM VITAE

1.1 Conţinut

  • Date specifice obligatorii
  • Date relevante pentru postul solicitat

DATE DE IDENTIFICARE

  • Nume şi prenume
  • Data şi locul naşterii
  • Starea civilă
  • Adresa
  • Telefon

STUDII

  • Studiile de bază
  • Alte studii / cursuri
  • Participarea la proiecte relevante

EXPERIENŢA PROFESIONALĂ

  • Perioada
  • Firma
  • Funcţia
  • Responsabilităţi

ALTE INFORMATII

  • Limbi straine cunoscute / nivelul
  • Cunostinte utilizare PC
  • Apartenenta la asociatii profesionale
  • Lucrari publicate
  • Stagiul militar
  • Permis de conducere

REFERINTE

RECOMANDARI

1.2 Prezentarea

1.3 Sfaturi practice

  • nu abuzati de timpul angajatorului, faceti un CV concis si la obiect;
  • este important ca CV-ul sa cuprinda informatii adevărate
  • faceti referiri la cerintele postului pentru care pregatiti CV-ul
  • redactati ingrijit si dactilografiati CV-ul.
  • redactat cât mai concis; (o pagină-două este cea mai potrivită
  • dimensiune, trei pagini sunt acceptabile) CÂTEVA
  • folositi un limbaj pozitiv, clar, simplu si comun;
  • asigurati continuitatea istoricului profesional
  • evitati corecturile
  • redactati simplu fara “înfrumuseţări” (hârtia sau cerneală colorată, fotografii, grafice).
  • insotiti CV-ul cu scrisoare de intenţie .

2. SCRISOAREA DE INTENTIE

SCOP

  • Descrie interesul solicitantului
  • Convingerea angajatorului

CONTINUT

  • Numele persoanei responsabile
  • Sursa informatiei
  • Obiectivele solicitantului
  • Interesul
  • Motivele solicitarii
  • Solicitarea unei intrevederi

RECOMANDARI

  • Scrisoarea se va face cât mai dedicata firmei si postului vizat;
  • Se va mentiona motivul pentru care a fost scrisa scrisoarea de intentie.
  • Atunci cand este posibil, scrisoarea se va adresa mai curând unei persoane dupa nume, decât unei funcţii; se vor lua realtii de la firmă referitor la numele persoanei.
  • Scrisoarea de intentie trebuie să aiba un mesaj pozitiv .
  • Scrisoarea va avea anexat un exemplar din CV ;
  • Vor fi mentionate in scrisoare aspecte pozitive din experienţa profesională cu relevanta pentru pozitia pe care clientul o vizeaza;
  • Se va avea in vedere faptul ca scrisoarea doreste sa provoace un interviu si sa sensibilizeze potentialul angajator fata de oferta lansata de dvs.

TRUCURI

  • Se va utiliza hârtie de bună calitate, albă, simplă, fără linii
  • Scrisoare va avea un aspect ordonat şi îngrijit – fără ştersături, bandă de corectură sau urme de degete murdare pe ea
  • In redactare scrisoare se recomanda realizarea unei ciorne şi verificarea ortografiei.
  • Scrisoarea va fi pe cat posibil dactilografiată
  • Scrisoarea va fi de preferinta adresata unei persoane si nu unei functii
  • Dacă scrisoarea este răspunsul la un post vacant anunţat prin publicitate, se va face referire la anunţ cu detalii corespunzatoare
  • Conţinutul scrisorii trebuie să fie scurt si nu trebuie să repete CV-ul;
  • Se recomanda mentionarea insa a acelor aspecte relevante din carieră, sau experienţa profesionale si modul in carea acestea se pot transforma în beneficii pentru angajator.
  • Folosirea formulelor de politete „Stimate Domn/Doamnă….Cu stimă”
  • Scrierea cu litere de tipar a numelui celui ce semnează.
  • Verificarea ortografiei si evitarea corecturilor
  • Păstrarea unei copii.

Transmiterea scrisorii se face din timp, astfel incat sa ajunga înainte de data limită!

3. PREZENTAREA LA INTERVIU

Recomandări pentru femei:

  • Este foarte potrivit un costum (fustă şi taior) de afaceri.
  • A se purta pantofi cât mai simpli.
  • A fi moderată cu machiajul şi parfumul.
  • A se pune bijuterii simple.
  • Părul să fie spălat şi unghiile îngrijite.

Recomandări pentru bărbaţi:

  • Cămaşă curată, călcată şi o cravată conservatoare.
  • Jachetă simplă sau un costum de afaceri.
  • Pantofii să fie lustruiţi.
  • Faţa să fie proaspăt rasă.

PREZENTAREA MAPEI PERSONALE CONTEAZĂ!

Forma exterioară a dosarului (mapei) cu documente

Are în vedere atât ceea ce ar trebui scris pe copertă, cât şi ceea ce trebuie să conţină. Se recomandă ca ordinea documentelor din mapă să fie următoarea:

  • pagină de titlu;
  • scrisoarea de intenţie;
  • pagina cu fotografia (dacă nu se alege alt loc, pe altă pagină);
  • CV-ul;
  • diplome, certificate.

Vă urăm succes!

Echipa CPRP

###

Tranzitia de la somaj catre un loc de munca
20.04.2015

(Câteva sfaturi utile în căutarea unui loc de muncă)

9 practici de zi cu zi ca să te angajezi mai repede !

Dacă vrei să iți crești șansele de angajare începe prin a depune zi de zi, un minimum de efort!

Vei vedea diferența !

1. Fii sincer intr-un mod radical!

• Data viitoare cand cineva te intreaba “Cum mai merge?” raspunde entuziasmat “Inca somer!” Raspunsul tau poate genera trei reactii:

  • Iti va fi apreciata candoarea.
  • Inca o persoana va deveni constienta de situatia ta profesionala.
  • Va exista o sansa in plus sa ti se ofere ajutorul in gasirea unui job.

• Cator persoane le-ai spus astazi ca iti cauti job?

2. Devino observat!

Participi la diverse evenimente, intalniri, grupuri de lucru, cursuri. Totusi, de fiecare data tu esti cel care sta pe scaun si isi ia notite. Cand a fost ultima oara cand ai luat cuvantul si te-ai facut remarcat?

Mai mult, daca ai o lista de companii in care vrei sa te angajezi, trimite fiecareia cate un e-mail de prezentare, alaturi de CV-ul tau. Nu se stie niciodata ce joburi pot fi vacante in organizatie si unul sa fie cel potrivit pentru tine.

3. Fă-ți carți de vizită!

“Dar nu am un job!” Si care este problema? Cu atat mai mult ar trebui sa ai o carte de vizita care sa te reprezinte. Poti sa ti le faci singur, ai grija doar ce tip de font folosesti si cat de incarcate de informatie vrei sa fie.

Este ok sa ai o poza, date de contact si specializarea ta, care poate fi jobul pe care chiar il ai in vizor.

Cate oportunitati ai pierdut doar pentru ca nu ai avut carti de vizita la tine?

4. Schimbă-ți adresa de e-mail!

Adresele de e-mail de la furnizorii de telefonie fixa sau chiar si cele de yahoo pot fi considerate neprofesioniste, mai ales daca au o alta forma in loc de combinatia prenume.nume, nume.prenume sau initiala prenume.nume.

Ia in considerare o adersa de e-mail noua, față de care nimeni sa nu aibă prejudecați inainte sa te cunoască.

5. Trezeste-te cu o ora mai devreme

Gandeste-te numai ca, dupa 3 luni, vei castiga peste 2 saptamani de timp in plus. Pe care sa il folosesti ca sa iti dezvolti un hobby, sa urmaresti locurile de munca vacante si sa te pregatesti pentru cat mai multe interviuri.

La ce ora te-ai trezit astazi?

6. Activitatea pe internet te poate ajuta să obții un job!

Indiferent de tipul de retea sociala pe care o folosesti in mod curent – Facebook, LinkedIn, Twitter etc. – incearca sa petreci cat mai mult timp cu folos (2-3 ore pe zi) in aceste medii. Posteaza comentarii, implica-te in discutii si urmareste anunturile de recrutare.

7. Trimite mesaje, conectează-te cu cât mai multe persoane, scrie postări inteligente.

Devino stralucitor!

Daca dai telefoane companiilor ca sa iți programezi un interviu, cel mai probabil vei fi intrebat cine esti. Si ce raspunzi?

Iti spui numele si poate nu il tine nimeni minte.

Incearca sa devii stralucitor si unic: Specialistul de serviciu, Regina HR-ului sau orice altceva care sa te scoata in evidenta.

8. Schimba-ti atitudinea!

Se poate sa fii somer. Se poate sa fii falit. Dar aceasta este situatia. Să iti gasesti un loc de muncă trebuie sa devină activitatea ta principală pana te angajezi.

Acest lucru inseamna sa iti structurezi zilele, sa iti faci un program, sa ai intalniri regulate si sa le tratezi ca pe un job.

Cate ore te-ai uitat la televizor ieri?

9. Scrie intâi!

Acum că ai decis ca te vei trezi cu o ora mai devreme in fiecare zi, poți să folosesti o parte din timpul câstigat ca să scrii. Fa-ti o lista cu Top 20 intrebari pentru interviu si pregatește-te in fiecare zi pentru una dintre ele.

Scrie raspunsul si vezi de fiecare data ce ai imbunatati. Citeste cat mai multe materiale online despre prezentarea la interviu, gasesti multe articole pe Myjob,Bestjob, etc.

Ce ai scris astazi?

Si gandeste-te: cate oportunitati de joburi ai pierdut pentru ca lumea avea impresia ca esti inabordabil?

Consilier psiholog,

Daniela Petrescu

###

Informatii utile legate de metodele de autoprezentare
10.03.2015

În sprijinul beneficiarilior proiectului “Activi pe piaţa muncii” POSDRU/100/5.1/G/77939

Pentru cei care se află încă în căutarea unui loc de muncă, sau doresc o schimbare în carieră, venim cu căteva sfaturi utile, legate de autopromovare, stiind fiind faptul că autopromovarea ne poate crește semnificativ șansele de angajare pe piața muncii. Societatea de tip occidental favorizează persoanele cu abilități foarte bune de comunicare și autopromovare, considerându-le modele de succes.

INFORMAŢII UTILE LEGATE DE METODELE DE AUTOPREZENTARE:

1. CURRICULUM VITAE

Aspecte importante care se urmăresc în întocmirea unui bun Curriculum Vitae:

  • CV-ul trebuie scris pe hârtie albă (fără dungi sau pătrăţele), coală A4 de calitate bună.
  • Ideal este să fie scris pe o singură filă, să fie clar şi coerent, nu foarte lung sau stufos.
  • Trebuie să fie redactat pe calculator, cu spaţii între paragrafe, fără greşeli de ortografie;
  • Să fie adecvat postului pentru care candidaţi, să includă informaţiile utile în acest cadru;
  • CV-ul nu se semnează.

Aspecte care trebuie evitate în întocmirea unui bun Curriculum Vitae:

  • Numele de domnişoară (pentru femeile căsătorite), numele copiilor sau soţului/soţiei.
  • Date referitoare la aspectul fizic.
  • Rezultatele (notele) de pe diplomă nu trebuie trecute.
  • Dacă aţi absolvit mai multe cursuri, nu trebuie menţionate decât cele care au legătură cu postul vizat.
  • La activitatea profesională, se insistă mai mult pe aceea experienţă care se leagă direct de postul pentru care aplicaţi CV-ul.
  • Cunoştinţele speciale (limbi străine, operare PC etc.) să vă fie corect (auto)evaluate.

 2. SCRISOAREA DE INTENŢIE SAU MOTIVAŢIE

Poate vă întrebaţi DE CE mai este necesară o scrisoare de motivaţie/intenţie dacă oricum aveţi notate în CV tot ceea ce trebuie să se ştie despre biografia voastră? Cele mai multe persoane care caută un loc de muncă se plâng mai curând de dificultatea scrierii unei astfel de scrisori, decât de compunerea unui Curriculum Vitae.

Rolul scrisorii de intenţie este în primul rând personalizarea voastră, se trimite numai împreună cu CV-ul, astfel poate etala unele calităţi mai deosebite pe care le aveţi, în raport cu necesităţile firmei pentru care aplicaţi CV-ul.

În scrisoarea de intenţie aveţi posibilitate să prezentaţi intenţiile, calificările şi disponibilitatea voastră unui potenţial angajator, motivele pentru care doriţi să vă angajaţi într-o anumită firmă, pe un anumit post şi vă permite să stabiliţi un contact cu persoana responsabilă de angajări. În plus, scrisoare de intenţie este văzută de intervievator drept o probă, un exemplu al muncii voastre, expune capacitatea voastră de a construi o frază, de a vinde o idee şi de a demonstra un vocabular profesional.

! Câteva idei pentru redactarea unei Scrisori de intenţie:

  • Ideal este ca scrisoare de intenţie să se adreseze persoanei care se ocupă de selecţie
  • Să fie scrisă de mână
  • Trebuie scrisă pe hârtie de calitate bună, coală A4
  • Să nu depăşească o pagină
  • Personalizată în funcţie de firmă şi de postul vizat
  • Subliniaţi punctele forte, care vă fac să fiţi diferiţi
  • NU etalaţi informaţii negative (conflicte personale cu angajatorii…) şi NU adăugaţi nimic despre salariu decât dacă vi se cere.

3. INTERVIUL

Interviul este pasul cel mai important pe care îl aveţi de făcut atunci când doriţi să obţineţi un loc de muncă. După ce aţi aflat de un loc de muncă disponibil, aţi trimis CV-ul şi Scrisoarea de intenţie urmează să fiţi chemat la interviu.

Interviul în vederea angajării este o conversaţie între un angajator şi un candidat la angajare, care serveşte unor scopuri bine definite (examinare şi selecţie), fiind totodată şi un mijloc de obţinere a unor informaţii suplimentare atât pentru candidat cât mai ales pentru angajator. Este nelipsit la orice proces de recrutare şi selecţie personal.

Interviul este o întâlnire în care trebuie să îl convingeţi pe potenţialul angajator că sunteţi persoana cea mai potrivită pentru compania respectivă.

Indicaţii privind abordarea unui interviu pentru angajare

Paşii pe care trebuie să-i urmaţi pentru a avea succes la interviu:

  • Programarea la interviu: Fie că vi se comunică telefonic sau personal când depuneţi dosarul, în ambele cazuri trebuie să fiţi atent la data, ora şi locul unde o să se desfăşoare interviul (adresa, numărul sălii, etajul, camera etc.) şi eventual o persoana de contact (pe cine căutaţi). Dacă la telefonul scris în CV au acces şi alte persoane, nu uitaţi să instruiţi persoana care răspunde la telefon să noteze toate informaţiile (sus amintite).
  • Prezentarea la interviu:
  1. Punctualitatea: a respecta ora fixată pentru interviu este primul pas înspre succes.
  2. Ţinuta: să aveţi un aspect cât mai îngrijit (o îmbrăcăminte adecvată şi curată) având în vedere faptul că trebuie să faceţi o impresie bună.
  3. Atitudinea:
  • manifestaţi optimism şi încredere în sine, în abilităţile şi competenţa voastră;
  • prezenţă demnă (evitaţi atitudinea umilă dar şi cea foarte îndrăzneaţă);
  • manifestaţi respect pentru propria persoană dar şi pentru interlocutorul vostru;
  • încercaţi să vă controlaţi emoţiile;
  • luaţi loc pe scaun dacă vi se oferă (nu vă aşezaţi fără să fiţi invitat şi nici nu refuzaţi să luaţi loc dacă vi se solicită acest lucru);
  • răspundeţi la întrebările intervievatorului, încercând, în acelaşi timp să vă prezentaţi într-o lumină cât mai favorabilă propriile calităţi.

4. Dosarul: Chiar dacă aţi prezentat deja un dosar, ideal este să mai aveţi unul la voi (în care să aveţi un CV, copie după Scrisoarea de intenţie, alte acte care vi s-au cerut). În cazul în care sunteţi întrebat date exacte din CV sau alte informaţii, nu trebuie să vă panicaţi, vă puteţi consulta propriul dosar.

5. Alte informaţii: Ideal este să ştiţi ce presupune un interviu şi în ce constă el. Este necesar să vă informaţi, cât mai bine, despre profilul şi specificul instituţiei la care candidaţi, despre cerinţele locului de muncă pentru care candidaţi.

Ce aţi putea fi întrebat la un interviu:

  • De ce aţi ales acea instituţie şi de ce vă interesează acel post?
  • Ce avantaje credeţi că puteţi aduce firmei? Ce calităţi deosebite aveţi?
  • Ce aşteptări aveţi de la instituţie? Ce dorinţe, pretenţii aveţi?
  • Când veţi fi disponibil pentru a începe munca?
  • Care este situaţia familială? Dacă acceptaţi deplasări
  • De ce firma în cauză v-ar acorda respectivul loc de muncă vouă şi nu altuia?

Ce nu trebuie să faceţi la un interviu:

  • Să-i criticaţi pe foştii şefi / patroni (este inutil şi lipsit de diplomaţie);
  • Să vă plângeţi în legătură cu pierderea locului de muncă;
  • Să încercaţi să-l înduioşaţi pe angajator evocând problemele voastre personale;
  • Să manifestaţi aroganţă, îndrăzneală exagerată.

Ce puteţi să întrebaţi la un interviu:

  • Natura exactă a postului, aptitudinile şi competenţele cerute;
  • Cerinţele postului: locul de muncă, mediul, deplasările, orarul, atribuţiile;
  • Durata angajării (perioadă determinată/nedetermiantă);
  • Situarea în ierarhie şi perspective de avansare;
  • Salarizarea şi avantajele oferite.

MĂ PREGĂTESC PENTRU UN INTERVIU DE ANGAJARE !

De ce greşeli ar trebui să mă feresc ?

Care sunt cele 6 greşeli ale unui interviu de angajare ?

1.Vorbeşti prea mult

Avantajul faptului că eşti extrovertit şi decis să demonstrezi că eşti cel mai bun se poate întoarce împotriva ta. Există riscul ca, oferind prea multe detalii, să plictiseşti şi chiar să pară că nu ai capacitatea de a te concentra pe elementele esenţiale ale unui anunţ.

2. Nu asculţi

Asigură-te că răspunsul pe care il dai este chiar acela vizat de întrebarea angajatorului. Este un test care ii va demonstra acestuia ca pe viitor, proiectele de care te vei ocupa vor respecta chiar paşii la care se aşteaptă el.

3. Cazi în capcană

Un recrutor cu experienţă iţi va întinde capcana relaxării, lăsându-te să crezi că este vorba despre un interviu fără prea mare “greutate”. Aceasta nu înseamnă că trebuie să eviţi glumele sau afirmaţiile care nu ţin neapărat de zona profesională, dar trebuie să revii întotdeauna, prompt, la subiectul discuţiei.

4. Încerci să preiei conducerea interviului

Dacă încerci acest lucru poţi părea arogant. Tendinţa companiilor este aceea de a căuta oameni care pot dovedi că pot lucra eficient în echipă. Vorbind despre realizările de la locurile de muncă anterioare, încearcă de foloseşti cât mai des pronumele “noi” în loc de “eu”.

5. Nu pui întrebări

Încearcă să te angajezi într-o discuţie profesionistă, punând întrebări cât mai la subiect. Fă observaţii realiste legate de strategia companiei şi evita platitudinile.

6. Întârzii

Mulţi angajatori nu înţeleg de ce candidaţii continua să întârzie, deşi punctualitatea sau lipsa ei au greutatea lor în decizia de angajare. Dacă nu poţi sosi la ora stabilită, sună şi încearcă să reprogramezi întâlnirea, în funcţie de programul persoanei care vă conduce interviul

 

Va urăm succes! Echipa CPRP

###

Domenii de activitati
27.02.2015

Scopul principal al listei “Domenii de activități” este de a servi ca “instrument” în sprijinul beneficiarilor proiectului “Activi pe piața muncii!” POSDRU/100/5.1/G/77939

Pentru o mai buna identificare a domeniului de activitate potrivit intereselor personale, oferim informații suplimentare conforme cu specificul profesiilor, valabile pentru toți cei interesați.

Itemii şi categoriile de ocupaţii au fost luate din Dicţionarul de titluri şi ocupaţii. Această carte grupează mii de ocupaţii din afaceri şi industrie, într-un număr relativ mic de domenii, pe baza interrelaţionării între ocupaţii.

SCORAREA: se numără itemii încercuiţi din fiecare grup de activităţi, apoi se haşurează câte un pătrat în dreptul literei respective pentru fiecare item încercuit, începându-se de jos. Dacă la vreun grup subiectul nu a bifat nici un item, se lasă coloană albă.

DOMENII DE ACTIVITĂŢI

 A)ARTISTIC                                 N)MARINĂ

B)MUZICAL                                 O)SILVICULTURĂ

C)LITERAR                                  P)PROIECTARE INGINEREASCĂ

D)DISTRACTIV                           Q) MECANICĂ

E)SECRETARIAT TEHNIC       R)ELECTROTEHNICĂ

F)CONTABILITATE                    S)CONSTRUCTII

G)SECRETARIAT GENERAL   T)MEŞTEŞUGURI

H)RELAŢII CU PUBLICUL      U)ACŢIONAREA UNOR MAŞINI

I)SERVICII SOCIALE                V)ARTĂ GRAFICĂ

J)ACTIVITĂŢI CASNICE         W)PRELUCRĂRI MATERIALE

K)ÎNGRIJIREA COPIILOR      Z)INFORMATICĂ

L)SERVICII DE DESERVIRE  X)AERONAUTICĂ

M)AGRICULTURĂ

CATEGORII SUPERIOARE – se extrag primele patru categorii (grupe de interese) cu scorurile cele mai mari. În dreptul lor se scrie domeniul respectiv. Aceste domenii sunt cele mai atractive pentru persoana respectivă. Se examinează similarităţile între tipurile de activităţi implicate. Dacă subiectul are mai mult de patru domenii cu punctaj maxim, el are mai multe şanse să obţină satisfacţii dintr-un număr mai mare de ocupaţii.

CATEGORII INFERIOARE – (scoruri mici) – se extrag literele ultimelor patru domenii şi se procedează ca mai sus.

 LISTĂ DE INTERESE

Sunt prezentate mai jos 115 activităţi, distribuite în 23 de grupuri. Vă rugăm să le citiţi pe fiecare şi să încercuiţi cifra corespunzătoare din foaia de răspuns, pentru acele activităţi care v-ar plăcea ca profesiune, loc de muncă, serviciu ori ca activitate de timp liber (hobby). Încercuiţi cifra corespunzătoare unei activităţi chiar dacă vă interesează numai o parte din ea. Dacă nu aţi efectuat niciodată o anumită activitate, dar credeţi că v-ar fi plăcut să o faceţi – dacă aţi fi avut prilejul – încercuiţi cifra corespunzătoare ei. Dacă nu vă interesează nici o activitate din vreun grup, nu încercuiţi nimic. Lucraţi repede fără să zăboviţi prea mult la un anumit tip de activitate!

GRUPA A – DOMENIUL ARTISTIC

ÎMI PLACE:

  1. să schiţez şi să pictez portrete, peisaje, aspecte din viaţă sau figuri pe canava ( pânză );
  2. să creez, să desenez şi să pictez postere, firme, afişe, hărţi, diagrame, etichete şi ilustraţii pentru reclame folosite în cărţi şi reviste;
  3. să modelez sau să cioplesc diferite obiecte din lemn, argilă, gips sau piatră;
  4. să schiţez camere sau planuri de aranjare a mobilei, decoraţiuni pentru pereţi în diferite combinaţii de culori;
  5. să desenez şi să creez modele pentru noi tipuri şi stiluri de îmbrăcăminte.

GRUPA B – DOMENIUL MUZICAL

  1. să cânt la un instrument muzical;
  2. să interpretez vocal într-un anumit stil de muzică;
  3. să creez sau să compun piese sau compoziţii muzicale ori să aranjez o melodie pentru orchestră;
  4. să dirijez o orchestră;
  5. să studiez teoria şi tehnicile muzicale, melodia şi armonia.

GRUPA C – DOMENIUL LITERAR

  1. să scriu articole (pentru reviste), piese, istorioare, poeme sau cărţi.
  2. să traduc dintr-o limbă într-alta.
  3. să colectez ştiri pentru un ziar sau o revistă.
  4. să scriu sau să editez rubrici noi pentru un ziar sau o publicaţie periodică;
  5. să fac cercetări literare pentru publicaţii istorice.

GRUPA D – DOMENIUL DISTRACTIV

  1. să joc într-o piesă sau producţie dramatică;
  2. să anunţ programele la radio;
  3. să dansez pentru amuzamentul altora
  4. să-mi câştig existenţa jucând fotbal, volei, baschet, handbal, hochei sau alte sporturi;
  5. să-i amuz pe alţii prin scamatorii, prestidigitaţie, pantomimă sau magie.

GRUPA E – DOMENIUL SECRETARIAT TEHNIC

  1. să desfăşor campanii pentru reclame;
  2. să aplic principiile calculului sau ale analizei statistice pentru: contracte, credite, marketing sau psihologie aplicată în probleme de afaceri;
  3. să redactez documente legale pentru contractări, asociaţii, testamente sau alte acte;
  4. să conduc procese ( economice);
  5. să inventez metode de vânzare.

GRUPA F – CONTABILITATE

  1. să imaginez probleme aritmetice care presupun înmulţirea, împărţirea, ridicarea la pătrat sau radicali;
  2. să copiez liste lungi de cifre şi să verific copierea lor corectă;
  3. să adun şi să scad ( la nesfârşit fără să mă plictisesc ).
  4. să găsesc greşelile în răspunsurile date la probleme aritmetice;
  5. să lucrez cu fracţii zecimale.

GRUPA G – ACTIVITĂŢI DE SECRETARIAT GENERAL

  1. să ţin dosare de afaceri care să cuprindă situaţia vânzărilor, chitanţe, note de plată, cantitatea de marfă achiziţionată sau de muncă efectuată;
  2. să dactilografiez scrisori sau alte materiale;
  3. să stenografiez dictări;
  4. să primesc, să verific, să evaluez şi să depozitez materiale;
  5. să sortez, să clasific, să asamblez articole şi alte documente scrise.

GRUPA H – ACTIVITĂŢI DE RELAŢII CU PUBLICUL

  1. să fiu vânzător într-un magazin, să vând sau să cumpăr hârtii de valoare, să mânuiesc bani;
  2. să răspund la telefon;
  3. să ofer informaţii oamenilor despre străzi sau diverse magazine;
  4. să întocmesc liste de clienţi şi să-i contactez pentru a le vinde mărfuri;
  5. să încerc a interesa potenţialii cumpărători, arătându-le articolele direct sau din catalog;

GRUPA I – SERVICII SOCIALE

  1. să predau într-o şcoală;
  2. să vorbesc cu diferite persoane sau cu diferite familii şi să le ofer asistenţă ( consultaţii ) pentru rezolvarea problemelor lor personale sau financiare;
  3. să discut cu oamenii şi să-i sfătuiesc în privinţa şcolarizării, a slujbei lor sau a problemelor lor sociale;
  4. să studiez condiţiile sociale şi economice pentru a ajuta persoanele particulare sau grupurile să-şi rezolve problemeale nivelului lor de viaţă;
  5. să aplic legile privind prevenirea criminalităţii, a incendiilor sau legile cu privire la circulaţie, salubritate sau emigrare.

GRUPA J – ACTIVITĂŢI CASNICE

  1. să planific ( să indic ) o dietă echilibrată, să concep un meniu sau un prânz.
  2. să combin alimente pentru a obţine un nou gust sau o nouă aromă;
  3. să-mi bat capul pentru a face ca preparatele alimentare să arate cât mai atrăgător;
  4. să învăţ cum se condimentează alimentele;
  5. să selectez carne şi legume proaspete şi de calitate pentru aprovizionarea unei băcănii (magazin alimentar)

GRUPA K – ÎNGRIJIREA COPIILOR

  1. să-i învăţ şi să-i antrenez pe copii în diferite jocuri;
  2. să spun basme copiilor;
  3. să supraveghez copiii pentru a vedea dacă sunt sau se menţin curaţi şi ordonaţi,
  4. să îngrijesc copiii atunci când s-au îmbolnăvit;
  5. să ajut copiii să se îmbrace sau să se dezbrace;

GRUPA L – SERVICII DE DESERVIRE

  1. să ofer tratament de prim ajutor;
  2. să pun masa şi să servesc bucatele şi băuturile;
  3. să lucrez ca chelner sau ospătar într-un restaurant sau popas turistic;
  4. să coafez sau să fac manichiura;
  5. să servesc pe alţi oameni şi să le îngrijesc hainele.

GRUPA M – AGRICULTURĂ

  1. Îmi place să studiez solurile, clima şi celelalte condiţii în care plantele şi animalele trăiesc şi se dezvoltă mai bine;
  2. să ar, să semăn, să îngrijesc şi să recoltez diverse culturi agricole;
  3. să încerc diferite metode de cultivare a plantelor pentru a descoperi cea mai bună variantă;
  4. să înmulţesc, să cresc şi să îngrijesc animale ( vite, oi, porci);
  5. să organizez transportul, recepţia şi contractele de vânzare a produselor agricole.

GRUPA N – MARINĂ

  1. să prind peşte cu plasa, undiţa, harponul sau alte mijloace;
  2. să curăţ peşte;
  3. să conduc nave, stabilind cursul de navigaţie cu ajutorul compasului sau sectantului;
  4. să stau pe puntea unui vas pentru a observa recife, faruri, geamanduri sau alte nave;
  5. să studiez viaţa peştilor pentru a le stabili obiceiurile şi modul de a se hrăni.

GRUPA O – SILVICULTURĂ

  1. să vânez animale, inclusiv prin folosirea capcanelor;
  2. să fiu ghid în partidele de vânătoare;
  3. să tai, să dobor manual sau mecanic copaci şi să-i fasonez cu toporul sau fierăstrăul;
  4. să deplasez buşteni şi să înalţ stive, legându-i cu lanţuri;
  5. să am grijă de păduri, ferindu-le de eventuale incendii sau boli.

GRUPA P – PROIECTARE INGINEREASCĂ

  1. să proiectez aparate, mecanisme şi echipament mecanic sau electric;
  2. să execut şi să dezvolt planuri pentru construirea de clădiri sau poduri;
  3. să utilizez instrumente de proiectare pentru a pregăti planuri detailate şi desene ale clădirilor şi maşinilor sau aparatelor;
  4. să fac cercetări într-un laborator de chimie, fizică sau biologie;
  5. să desenez hărţi.

GRUPA Q – MECANICĂ

  1. să demontez unele obiecte mecanice cum ar fi : biciclete, motoare de automobil, pompe, maşini de scris sau arme şi apoi să le refac;
  2. să examinez echipamente mecanice pentru a vedea ce se poate face ca să se preîntâmpine uzura şi defecţiunile;
  3. să montez părţi ale aparatelor, urmărind instrucţiuni şi diagrame complicate ale acestora;
  4. să încerc şi să testez motoarele prin punerea lor în funcţiune, pentru a vedea dacă merg bine;
  5. să gresez ( să ung ) mecanisme şi maşini.

GRUPA R – ELECTROTEHNICĂ

  1. să repar aragaze electrice, frigidere, maşini de spălat, ventilatoare şi motoare;
  2. să studiez teoria electricităţii, inclusiv curentul continuu şi alternativ, tensiunea, intensitatea şi rezistenţa.
  3. să leg, să lipesc, să probez şi să izolez legături electrice;
  4. să construiesc şi să testez aparate de radio;
  5. să schimb siguranţe, să repar fiare electrice, să instalez veioze sau să montez prize.

GRUPA S – CONSTRUCŢII

  1. să lucrez pe schele şi să mă caţăr pe clădiri ca să montez piese mari cu ciocan, nituri sau aparat de sudură;
  2. să vopsesc, să tencuiesc, să chituiesc sau să pun tapet;
  3. să lucrez cu scule ( fierăstraie, fir cu plumb, rigle, echere);
  4. să îndoi, să filetez, să potrivesc conducte, să fixez ţevi şi robinete;
  5. să fac dulgherie, instalaţii tehnico – sanitare, duşumele sau acoperişuri.

GRUPA T – MEŞTEŞUGURI

  1. să asamblez sau să repar instrumente ca: ceasuri, chei, aparate de fotografiat, stilouri sau binocluri;
  2. să examinez, să repar şi să clasific obiecte în funcţie de calitate, mărime, culoare sau greutate.
  3. să tai şi să obţin forme diferite din sticlă sau piatră, pentru a obţine bijuterii sau alte mici articole;
  4. să tai, să modelez şi să rulez aluat pentru pâine şi produse de patiserie;
  5. să tai, să cos sau să repar îmbrăcăminte, încălţăminte sau alte obiecte din pânză, piele sau blană.

GRUPA U – ACŢIONAREA UNOR MAŞINI ŞI UTILAJE

  1. să lucrez la strung, să utilizez prese şi alte utilaje mecanice;
  2. să fac calcule pentru a determina unghiurile, curbele sau formele unor piese mici din metal sau din lemn;
  3. să manevrez pârghii şi butoane sau să acţionez pedale ori volane pentru a porni, a opri, a încetini sau a accelera mecanisme;
  4. să utilizez echipament puternic pentru a deplasa grămezi mari de materiale, roci, pământ sau gunoaie;
  5. să confecţionez piese sau instrumente din metal.

GRUPA V – ARTĂ GRAFICĂ

  1. să caligrafiez sau să copiez schiţe pe metal, lemn, pânză sau film;
  2. să fac cờpii fotografice după desene, documente sau ilustraţii pentru cărţi sau ziare;
  3. să aranjez litere, mecanic sau manual într-o tipografie, să lucrez cu litere de diferite mărimi şi stiluri, să le spaţiez sau să corectez şpalturi ( probe de tipăritură );
  4. să utilizez creionul pentru a copia hărţi, grafice, postere sau desene;
  5. să decupez sau să gravez desene ori litere în metal, piatră sau sticlă cu ajutorul unor scule sau instrumente de gravat ( pirograf ).

GRUPA W – PRELUCRĂRI

  1. să observ formule, durate, temperaturi sau oscilaţii de presiune;
  2. să lucrez cu metale topite sau să „ suflu” metale, să le acopăr cu aur sau argint;
  3. să lucrez la furnale, boilere, cuptoare sau alte echipamente de acest gen;
  4. să frec, să amestec sau să separ substanţe chimice;
  5. să măsor, să amestec sau să prepar alimente pentru a fi conservate în cutii.

 ###

Doi soimi
24.09.2014

Criteriile care influenţează luarea deciziilor în alegerea unei profesii sunt:

  • Orientarea profesională viitoare;
  • Continutul muncii pe care o vei depune;
  • Atingerea unui anumit nivel de educaţie (exemplu: diplomă de bacalaureat, de calificare într-un anumit domeniu, licenţă universitară);
  • Tipul de loc de muncă unde vei dori să lucrezi;
  • Salariul sau nivelul de retribuţie;
  • Riscuri şi inconveniente ale diferitelor ocupaţii.

Alegerea carierei presupune:

  • Schimbare dinamică, permanentă;
  • Accidente, eşecuri, reveniri, şansă;
  • Trasee diferite ale carierei;
  • Aspirații, preferințe, idealuri

Metafora “DOI ȘOIMI”

Un împărat a primit doi șoimi. Unul a fost antrenat, despre celalalt i s-a spus că refuză să se dezlipească de creanga pe care stătea. Unul dintre slujitori trebuia sa se cațere în fiecare zi în copac să-i ducă de mâncare.

După ce a încercat în fel și chip să facă șoimul să zboare de pe creangă, împăratul și-a rugat supușii să-l ajute. Un bătrân înțelept s-a oferit să facă el asta și, a doua zi când s-a trezit, împăratul a văzut șoimul zburând de colo-colo.

- Cum ai făcut? și-a întrebat supusul.

- A fost foarte simplu. Nu a trebuit decăt să îi tai craca de sub picioare.

Morala: Uneori ar trebui să ne tăiem craca de sub picioare ca să ne aducem aminte că putem zbura!

###

 Somer, dar in cautarea unui loc de munca
25.06.2014

MOTTO:

“Dacă folosim orice experienţă ca să ne sporim cunoştinţele pentru a le folosi spre binele omenirii, aceasta va produce o schimbare în noi şi în lumea noastră.”(Francis Bacon)

 

În sprijinul beneficiarilor proiectului “Activi pe piaţa muncii” POSDRU/100/5.1/G/77939, șomeri dar în căutarea unui loc de muncă!

Dinamica actuală a pieţei muncii aduce cu sine o ofertă tot mai variată. In contextul permanentei competiţii dintre cerere şi ofertă, devine necesar, în mod imperios, suportul acordat în orientarea şi alegerea unui traseu profesional optim.

Factorii determinanţi în alegerea carierei sunt de natură individuală şi socială. În categoria factorilor individuali se regăsesc componentele identităţii vocaţionale: caracteristici de personalitate, deprinderi şi abilităţi, atitudini şi credinţe, interese, valori, stil decizional, educaţia, stilul de viaţă. În categoria factorilor sociali se află educaţia, familia, cercul de prieteni, posibilităţile de formare continuă din aria geografică a individului, precum şi specificul pieţei muncii. De asemenea, alte aspecte relevante în decizia cu privire la carieră sunt caracteristicile complexe ale profesiei: atribuţiile pe care le impune viitoarea profesie, mediul, programul şi stilul de lucru, precum şi flexibilitatea pe care o impune acesta, recompensa materială etc.

 

Modalităţi de explorare a oportunităţilor de angajare

 

1. Sursele anunţate de angajare

  • Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), este un serviciu gratuit oferit de guvern pentru a ajuta firmele să înştiinţeze oamenii de posturile vacante. De asemenea, ITM-ul oferă servicii de consiliere profesională, informări despre cursuri de calificare şi recalificare.
  • Centrele de plasare a forţei de muncă. Acestea de obicei creează unele baze de date ale ofertelor de locuri de muncă şi ale celor care îşi caută un loc de muncă.
  • Mass-media: presă, ziarele cotidiene sau săptămânale, reclame la radio, pagini de informare la televiziune, etc. Internetul: există site-uri speciale care se ocupă de ocuparea posturilor vacante şi care intermediază legătura dintre angajatori şi potenţiali angajaţi. Vă reamintim cateva situri utile în acest sens: Ejobs.ro, Myjob.ro, HiPo.ro, Jobinmarketing.ro, bestjob.ro, munca.ro.

Motoare de cautare pentru joburi

Pe langa aceste siteuri de cariera mai exista si motoarele de cautare de joburi din Romania. Acestea ofera candidatului posibilitatea de a accesa o selectie masiva de joburi adunate din mediul online. Iata o parte dintre acestea:

Careerjet.ro – printr-o singura cautare poti accesa 37.561.427 joburi publicate pe 25.980 website-uri din lume;

Findjob.ro – peste 20 mii de locuri de munca in peste 20 site-uri de joburi;

Indeed.com – 5.183 noi locuri de munca in ultimele 7 zile.

  • Târguri de joburi. La aceste târguri angajatorii îşi prezintă (prin tehnici proiective) ofertele de locuri de muncă şi descrierea firmelor/instituţiilor, se prezintă modele de CV-uri, se organizează simulări de interviu, se organizează diferite seminarii şi conferinţe cu rolul de sensibilizare firmelor participante şi persoanele care caută un loc de muncă.
  • Căutarea anunţurilor de genul „angajăm…….” pe vitrinele magazinelor/firmelor/ instituţiilor.

 2. Şi voi puteţi fi contactaţi!

Este foarte important să folosiţi toate sursele mai sus amintite, dar nu uitaţi că şi voi puteţi fi căutaţi:

  • Publicaţi un anunţ în ziar despre intenţia voastră de a găsi un loc de muncă. Trebuie să cuprindă următoarele informaţii despre dvs.: cine sunteţi, ce oferiţi (nivel de educaţie, profesie, experienţă profesională, calificări şi cursuri de pregătire, abilităţi şi aptitudini), ce căutaţi (domeniul de activitate, ce poziţie doriţi, etc.), unde puteţi fi contactat (nr. telefon, adresă e-mail).
  • Publicaţi-vă CV-ul pe Internet pe site-urile care se ocupă de orientare profesională. Cele mai multe au şi un serviciu de alertă joburi prin care persoana subscrisă la acel site este anunţată zilnic de ultimele posturi apărute conform cu profilul de posturi solicitat. Este posibil ca aceste site-uri să aibă şi modele proprii de CV-uri.
  • Candidaţi spontan, adică dacă aţi fost informaţi despre deschiderea unei firme, consideraţi că puteţi face faţă cu succes într-o anumită societate şi chiar dacă nu s-au scos posturi la concurs, vă puteţi depune CV-ul şi scrisoarea de motivaţie.
  • Informaţi-vă toţi prietenii şi cunoştinţele despre intenţia voastră de a vă găsi un loc de muncă într-un anumit domeniu.

3. Cum puteţi afla de posturile neanunţate?

  • Informaţi-vă despre posibile firme/instituţii care intră în zona voastră de interes din Pagini Aurii, Pagini Naţionale, publicaţii care prezintă firme/instituţii.
  • Orientaţi-vă după noile sedii ale firmelor. Atunci când observaţi o clădire cu birouri în construcţie interesaţi-vă ce firmă sau instituţie va beneficia de acea construcţie. De obicei, firmele îşi pierd unii angajaţi atunci când îşi mută sediul.

 

Mult succes în carieră!

Echipa CPRP

###

 

,,Comoara cunoașterii”

Tractorul unui fermier nu mai mergea. Toate rudele şi prietenii fermierului au încercat să repare ceea ce era stricat. În cele din urmă, fermierul a chemat un specialist. Acesta l-a verificat, a ridicat capota şi s-a uitat la toate cu atenţie. A luat un ciocan. Cu o singură lovitură într-o anumită parte a motorului, l-a pus din nou în funcţiune. Motorul a început să meargă ca şi cum niciodată nu a fost stricat. Dar, când fermierul a văzut nota de plată a expertului, s-a înfuriat.

― Ce, îmi ceri 50 de dolari, când tot ceea ce ai făcut a fost o lovitură de ciocan?

― Dragă prietene, a replicat omul. Pentru lovitura de ciocan am calculat un singur dolar. Dar cer 49 de dolari pentru faptul de a fi ştiut unde să lovesc cu ciocanul.

(după Peseschkian, 2006)

ARGUMENT:

Într-o societate ca a noastră, în care singura constantă a ajuns să fie schimbarea, se impune tot mai pregnant nevoia de adaptare. În această adevărată junglă a realității contemporane, adaptarea este de multe ori similară cu supraviețuirea.

Lupta acerbă, aproape fară scrupule , pentru caștigarea și apoi pentru menținerea unui statut social, care să ne confere stabilitate financiară și nu numai, se face resimțită cel mai vizibil pe piața muncii.

Dinamica actuală  a pieței muncii, aduce în prim-planul atenției necesitatea de acordare a consilierii și orientării profesionale. In contextul permanentei competiții între cerere și ofertă, pregătirea temeinică pentru o viitoare profesie, reprezintă un deziderat incontestabil.

Noile cerințe dictate de nevoile complexe ale schimbărilor, exercită mari presiuni sub aspectul social, dar mai ales profesional.

Astfel, la acest ultim nivel, apare nevoia de înaltă calificare, reciclare, policalificare, specializare, dar mai ales reconversie profesională, ca o continuă perfecționare, cu precădere pentru persoanele de vârsta adultă.

Investiția în resursa umana s-a dovedit a fi întotdeauna ( indiferent de context), cea mai sigură pe termen scurt, mediu și lung.

Este evidentă nevoia de a crea noi programe de formare a factorului uman, în domenii de activitate din sectorul actual economic și social .

Orientarea pentru alegerea unui traseu profesional optim, are rolul de a sprijini factorul uman în procesul decizional cu privire la carieră, prin oferirea de informații și prin facilitarea interpretării și utilizării acestora.

Flexibilitatea și controlul asupra propriei dezvoltări a carierei, au la bază dezvoltarea a cinci domenii de competență ( Băban, 2001 ): cunostințe despre sine, informații opționale, luarea deciziei, planificarea și promovarea personala.

Deloc lipsit de importanță, serviciul de mediere a muncii ( art.59 din legea 76 și art. 5 (2) din legea 116/2002), este activitatea prin care se realizează la modul cel mai concret colaborarea dintre angajatori și cei aflați în căutarea unui loc de muncă.

CPRP  își propune să vină prin serviciile sale în întâmpinarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, a șomerilor sau a celor angajate, dar care doresc să-și schimbe locul de muncă, oferind informații cu privire la locurile de muncă vacante și condițiile de ocupare a acestora, realizând preselecția , evaluarea competențelor și repartizarea candidaților corespunzătoare cu cerințele specifice, prin oferirea de planuri individuale de mediere și seminare informative.

SCOPUL CONSILIERII: dezvoltarea capacităţii de planificare a carierei, prin alegerea traseului  profesional optim şi realist, în raport cu identitatea vocaţională şi oferta socială din piața muncii.

 

OBIECTIVELE CONSILIERII:

1. facilitarea identificării elementelor componente ale identităţii vocaţionale;

2.oferirea unui suport informativ/formativ cu privire la pregătirea educaţională și profesională necesară planului de carieră;

3. asistarea factorului uman în procesul decizional cu privire la carieră.

4. formarea deprinderilor de dezvoltare a resurselor legate de promovare(CV, scrisoare de intenţie, portofoliu) , prezentarea la un interviu de angajare, etc.

Eşti interesat să te cunoşti mai bine ? Îţi propunem câteva teste de autoevaluare.

 Încearcă, nu ai nimic de pierdut ! 

  1. I.                   Autocunoaşterea, explorarea propriului potenţial

Analizează-ţi interesele, valorile, abilităţile, caracteristicile de personalitate !

  • Interese : ce sunt interesat să fac; ce activităţi îmi plac / nu îmi plac; în ce mediu de muncă m-aş simţi cel mai bine etc.
  • Valori : care sunt lucrurile importante pentru mine; ce vreau să obţin de la carieră etc.
  • Abilităţi : ce pot să fac cel mai bine; care sunt cele mai importante aptitudini; care  sunt punctele mele tari şi slabe etc.
  • Personalitate : ce calităţi am care m-ar ajuta în muncă; cum va influenţa stilul meu personal alegerile pe care le voi face etc.

ANEXA 1

INTERESE

Iată un mod uşor prin care îţi poţi descoperi domeniul de interese, acele tipuri de activităţi pe care le realizezi întotdeauna cu drag.

Încercuieşte enunţurile care te descriu cel mai bine:

1. Îmi place mai mult să fabric (confecţionez) ceva decât să citesc o carte.

2. Îmi place să rezolv şi să găsesc soluţii pentru problemele care îmi dau bătaie decap.

3. Îmi place să-i ajut pe alţii când au nevoie.

4. Pentru mine, cea mai importantă metodă de a învăţa lucruri noi este de a citi cevareferitor la subiectul respectiv.

5. Îmi place munca manuală.

6. Îmi place să fiu şef.

7. Prefer să cunosc toate datele unei probleme înainte de a mă apuca de rezolvareaei.

8. Îmi place să am grijă de alţii.

9. Îmi place să concep, să inventez lucruri noi.

10. Îmi place să mă exprim prin artă.

11. Mi-ar plăcea o muncă în care aş putea fi în relaţie cu alţii toată ziua.

12. Îmi place să lucrez cu materiale şi echipamente.

13. Îmi face plăcere să aflu lucruri şi idei noi.

14. Cooperarea cu alţii îmi pare o stare firească.

15. Caut să descopăr cum funcţionează lucrurile demontându-le.

16. Aş alege să lucrez cu maşini şi obiecte mai degrabă decât cu oamenii.

17. Reuşesc în mod obişnuit să influenţez oamenii să facă lucrurile în felul meu.

18. Îmi place să construiesc şi să repar obiecte.

19. Cercetarea pe care trebuie să o efectuez pentru a-mi realiza proiectele îmiconvine.

20. Îmi place să intru în relaţie cu oamenii.

21. Caut să găsesc idei şi modalităţi noi de a efectua lucrurile.

22. Solicit părerea altora.

23. Îmi place să învăţ să folosesc diverese instrumente/echipamente.

 

INTERPRETARE

Dacă ai încercuit enunţurile 1, 5, 9, 12, 15, 16, 18, 23 – îţi place lumeaobiectelor, despre ea ai cunoştinţe, în ea te descurci. Te atrag ocupaţiile care se referăla următoarele domenii: mecanică, producţie utilaje, construcţii mecanice, reparaţii şiîntreţinere, transporturi, meşteşuguri şi tehnologie.

Dacă ai încercuit 3, 6, 8, 11, 14, 17, 20, 22 – pentru tine domeniul de interessunt oamenii. Îţi place să ai grijă sau să ajuţi pe alţii, să congingi sau să intervii întreoameni, să munceşti în echipă, să conduci sau să răspunzi de alţii. Ocupaţii care tecaracterizează sunt din următoarele domenii: medical, educare şi formare, asistenţă şiconsiliere, religie.

Dacă ai încercuit enunţurile 2, 4, 7, 10, 13, 19, 21, 24 – te preocupă informaţiascrisă. Îţi place să te exprimi în scris, muzică sau artă, să faci experienţe sau cercetăripe o temă, să găseşti soluţii sau răspunsuri la enigme, să studiezi sau să citeşti. Vei găsi ocupaţii în următoarele domenii: afaceri şi finanţe, cercetare ştiinţifică, vânzări şi servicii, turism, drept.

Adaptare şi traducere,

G. Marinescu, L. Tăsica

 

ANEXA 2

VALORILE

TESTUL VALORILOR PERSONALE

Testul de mai jos îşi propune să identifice valorile după care fiecare persoană se conduce în viaţă.

Marchează  cu + valorile importante şi cu − pe cele neimportante pentru tine.

VALOARE PERSONALĂ + VALOARE PERSONALĂ +
Afecţiune/dragoste     Împlinire    
Armonie interioară     Încredere    
Autonomie/independenţă     Loialitate    
Asumare de riscuri     Ordine/Stabilitate    
Avansare/Promovare     Originalitate    
Aventură/Lucruri noi     Pace    
Avere/avuţie     Perseverenţă    
Autoritatea     Plăcere    
Competiţie     Prietenie    
Conflict     Proprietate    
Confort     Putere/control    
Cooperare/Lucru în echipă     Răbdare    
Copiii     Realizare    
Corectitudine     Recunoaştere    
Creativitate     Religie/Spiritualitate    
Cultură generală     Respect faţă de sine    
Curaj     Respect pentru alţii    
Diversitate     Responsabilitate    
Educaţie/Ştiinţă     Sănătate    
Emoţie     Stabilitatea    
Empatie     Sârguinţă    
Frumuseţe     Solicitudine    
Imoralitate     Succes/Faptul de a câştiga    
Influenţa asupra celorlalţi     Viaţa de familie    
Integritate     Varietate    

 

 

Realizează un top 5 al valorilor marcate cu +!Realizează un top 5 al valorilor marcate cu -!

1. _________________________________    1. _________________________________

2. _________________________________    2. _________________________________

3. _________________________________    3. _________________________________

4. _________________________________    4. _________________________________

5.__________________________________      5.__________________________________

 (după Băban A., 2001)

ANEXA 3

CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE A APTITUDINILOR

 

Acest chestionar vă va ajuta  să aveți o imagine mai clară legată de aptitudinile dumneavoastră. Aptitudinile se referă la ceea ce puteți face (nu ce vă interesează, nu ce este important pentru voi, ci ceea ce puteți face).

Chestionarul se numește ,,de autoevaluare a aptitudinilor,, , fiindcă voi sunteți cei care evaluează nivelul unei anumite aptitudini.

Cum veți proceda: pentru fiecare întrebare alegeți nivelul care credeți că vă reprezintă cel mai bine, după următoarea scală:

 

1 = foarte mult

2 = mult

3 = destul de mult

4 = moderat

5 = puțin

6= deloc

 

Aptitudinea generală de învățare

 

Puteți să:

 

  1. înțelegeți instrucțiunile unui joc?
  2. gândiți înainte de a acționa?
  3. gândiți logic pentru a ajunge la o concluzie?
  4. înțelegeți explicațiile care vi se dau în diferite situații?
  5. evaluați obiectiv lucrurile și evenimentele ?
  6. învățați singur după un manual?
  7. găsiți argumente pentru a-i convinge pe alții?
  8. gândiți astfel încât să luați decizii bune?
  9. rezolvați probleme de calcul matematic?
  10. participați activ la discuții?

 

Reprezentarea spațială

 

Puteți să:

 

  1. rezolvați probleme de geometrie ?
  2. vă imaginați cum arată o cutie în plan ?
  3. vă reprezentați un lucru pe baza unei schițe ?
  4. vă imaginați cum se asamblează bucățile unei cutii?
  5. apreciați mărimile și distanțele într-o fotografie?
  6. desenați respectând proporțiile ?
  7. realizați schițe tridimensionale pe o hârtie ?
  8. copiați cu ușurință un desen ?
  9. vă reprezentați spații/clădiri pe baza unor planuri ?
  10. vă reprezentați anumite figuri geometrice în spațiu?

 

 

Coordonarea ochi – mână

 

Puteți să:

 

  1. sortați rapid anumite obiecte, fructe, legume, etc.?
  2. prindeți obiecte (ex. o mingie ) și le aruncați cu precizie ?
  3. tăiați cu foarfecele corect diferite figuri dintr-o coală de hârtie ?
  4. asamblați piesele unui mecanism sau joc?
  5. lucrați repede cu degetele sau cu mâinile ?
  6. desenați linii drepte?
  7. puneți obiectele unul peste altul fără ca acestea să se dărâme?
  8. asamblați piesele unui joc de puzzle?
  9. mergeți cu bicicleta de- a-lungul unei linii drepte?
  10. bateți cuie cu ciocanul fără să vă loviți peste degete?

 

 

Dexteritate manuală

 

Puteți să:

 

  1. manipulați unele unelte simple ca foarfecele, șurubelnița?
  2. utilizați mașini care necesită mișcări precise ale mâinilor?
  3. lucrați un timp îndelungat cu mâinile?
  4. prindeți mingea sau obiecte mici aruncate?
  5. curățați obiecte minuscule?
  6. mânuiți ghidonul bicicletei/ volanul mașinii?
  7. să utilizați veselă, pahare fără să le spargeți?
  8. să decupați, cu ușurință, după contur?
  9. să asamblezi componentele unui mecanism simplu?
  10. să repari obiecte de uz casnic?

Evaluare

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Total
Apt. gen. de învățare
Reprezentarea spațială
Apt. Coordonare ochi-mână
Dexteritatea manuală

 

Calcularea scorului:

Se calculează punctajul pentru fiecare aptitudine (totalul pe fiecare linie  din tabelul de evaluare). Cu cât punctajul este mai mic, cu atât vom considera că respectiva aptitudine este prezentă într-o mai mare măsură.

 

Descrierea corelației dintre aptitudine și profesie

 

Aptitudine Înseamnă Veți putea avea succes ca:
Aptitudinea generală de învățare Abilitatea de învățare, înțelegere și raționare rapidă Administrator, programator, inginer, jurist, etc.
Reprezentarea spațială Abilitatea de a ,,vedea în spațiu,,, informațiile văzute în plan, de a se orienta Arhitect, inginer construcții, designer de interior, etc.
Coordonare ochi-mână Abilitatea de coordonare a ochilor și mâinilor în efectuarea cu precizie a mișcărilor Electrician, șofer, tâmplar, dulgher, etc.
Dexteritate manuală Abilitatea de a asambla, modela, realiza obiecte, de a utiliza eficient unelte, instrumente Strungar, tehnician, mecanic, etc.

 

 

ANEXA 4

               AVEȚI O PERSONALITATE PUTERNICĂ ?

 

Anumite persoane nu se simt bine decât în anonimat, pierdute în mijlocul mulțimii. Altele, dimpotrivă, fac toate eforturile pentru a se distinge.Dar  mai există și o a treia categorie de oameni, a căror personalitate transpare cu naturalețe. Dumneavoastră din care categorie faceți parte? Încercați să răspundeți la următoarele întrebări și veți vedea.

  1. Ce fotografie ați alege pentru un calendar?
    1. o fotografie cu malul unui lac liniștit, în plină vară, încărcat de verdeață.
    2. O fotografie cu piscul unui munte, cu o plantă alpină în plan și cu un norișor pe fundal.
5. Credeți că un sfârșit fericit este indispensabil unui film artistic?a. dab. nu6. Păstrați o îmbrăcăminte care vă place să o purtați până când aceasta este complet uzată?a. nub. da și în acest caz o port relaxatc. bineînțeles, dar nu oricare
  1. Ce peisaj vi se pare mai idilic?
    1. Malul unui lac liniștit în plină vară, încărcat de verdeață.
    2. Piscul unui munte, cu o plantă alpină în plin plan și cu un norișor pe fundal?

 

 7. Vă place să mergeți la serbări câmpenești?a. dab. nuc. uneori
  1. Consacrați mult timp hooby-urilor dumneavoastră?
    1. Da
    2. Nu atât cât mi-aș dori
    3. Nu, nu am timp

 

8. Ați reușit să vă realizați deja unele vise din perioada adolescenței?a. nu, nici unulb. unele, dar puținec. da, chiar și în present
  1. Sunteți invitat la o serată. La ce oră vă faceți apariția?
    1. Chiar la ora fixată
    2. În prima oră
    3. În circa 2 ore de la începere
9. O fotografie reprezentând o tufă înflorită vă dă impresia de dezordine?a. dab. nu

 

Cotarea răspunsurilor:

Calculați-vă punctajul cu ajutorul următorului tabel:

 

Răspuns

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

a

1

4

4

0

1

0

0

0

1

b

4

1

2

2

4

2

4

2

4

c

-

-

0

4

-

4

2

4

-

 

Interpretarea rezultatelor:

0-10 puncte

Nu țineți deloc să vă faceți remarcat, ba chiar dimpotrivă! De fapt, vă simțiți bine doar dacă faceți parte din ,,marea majoritate,,. Nu resimțiți nicio dorință să vă distingeți față de ceilalți. De altfel, chiar atunci când nu sunteți de acord cu cei din jur, evitați să vă exprimați deschis părerile personale. Încercați să aveți, din când în când curajul de a vă impune! Aceasta vă va permite să întâlniți oameni interesanți și să vă puneți în valoare calitățile.

 

11-20 puncte

Nu vă place să ofensați sau să iritați pe cineva. Nu îndrăzniți să vă faceți remarcat și țineți să respectați conveniențele. Totuși, ajungeți să puneți o notă personală în discuțiile pe care le purtați. Dar tentativele dumneavoastră de a vă afișa personalitatea nu sunt imediat remarcate. Respectați-i pe ceilalți, este mai bine, dar aceasta nu trebuie să fie un obstacol pentru a vă pune în valoare propria personalitate cât mai des posibil.

 

21-30 puncte

Ați dezvoltat un stil propriu și idei foarte personale. De aceea vă place să arătați celorlalți propria manieră de a acționa. Totuși, știți să respectați părerea celorlalți. Este însă imposibil de a se pune problema ca aceștia să vă determine să vă schimbați părerea. Aveți o personalitate puternică, desigur, dar știți totodată să acceptați și păreri contrare.

Sunteți foarte apreciat în anturajul în care vă aflați , deoarece sunteți siguri de sine, fără a fi, totuși, autoritar.

 

Peste 31 de puncte

Nu este nici o îndoială, aveți o personalitate foarte puternică, poate prea multă. Faceți orice pentru a vă remarca fiind pe punctual de a irita pe cei din jur. Din principiu, aveți în mod sistematic o altă  părere decât a celorlați, chiar dacă în forul dumneavoastră interior sunteți de accord cu ei.

A avea idei personale și un stil propriu este bine, însă ce-i prea mult strică. Riscați să deveniți pentru cei din jur bizar și încăpățânat. Faceți deci puțin efort pentru a devein mai natural.

( Adina Chelcea, ,,Cunoașterea de sine și a celorlalți)

 

 

Felicitări pentru curaj!

Te aşteptăm şi alaturi de noi, sigur îţi vei găsi un loc de muncă potrivit !

 

II.  Formarea profesională propriuzisa prin CPRP și suportul de curs aferent

Pagini de internet utile:

http://bestjobs.neogen.ro

http://www.1educat.ro/cariera/piatamuncii.html

http://www.dsclex.ro/ocupatii/cor1.htm (Clasificarea Ocupatiilor în România)

http://www.jobsearch.ro (baza de date cu locuri de munca disponibile în România)

http://www.mimmc.ro/legislatie/cv2final2final__2_.doc

http://www.munca.ro

http://www.nextsteps.org/ (include numeroase informații din Canada cu privire la profilurile carierei șiîntrebări referitoare la carieră. De asemenea include linkuricătre tabele cu locuri de muncă online șiresurse privind libera practică ce te pot ajuta să cauți locul de muncă visat).

 

  1. III.             ETAPELE LUĂRII DECIZIEI (ÎN CARIERĂ)

(modelul Egan)

 

  1. 1.      Identificarea problemei în legătură cu care trebuie luată decizia
  • Ce alegere trebuie să fac ?

 

  1. 2.      Autocunoaşterea, explorarea propriului potenţial

Analizează-ţi interesele, valorile, abilităţile, caracteristicile de personalitate !

 

  1. Identificarea opţiunilor (explorarea carierei)
  • În acest moment care sunt alternativele care mă interesează, care mi se potrivesc ?
  • Alcătuieşte o listă de opţiuni pe care intenţionezi să le explorezi mai profund.

 

  1. Acumularea de date şi informaţii despre fiecare opţiune
  • Examinează datele şi informaţiile pe care le ai deja.
  • Identifică resursele şi informaţiile de care ai mai avea nevoie.

 

  1. Evaluarea opţiunilor
  • Identifică avantajele şi dezavantajele fiecărei opţiuni.
  • Identifică valorile şi nevoile care îţi sunt satisfăcute de fiecare opţiune.
  • Identifică riscurile şi posibilele consecinţe negative ale fiecărei opţiuni.

 

  1. Selectarea unei opţiuni
  • Ai destule informaţii pentru a lua decizia ?
  • Dacă nu, continuă să aduni şi să analizezi informaţii.

 

  1. Formularea unui plan de acţiune
  • Care sunt paşii care trebuie urmaţi pentru realizarea deciziei mele ?
  • Ce informaţii şi resurse trebuie să am pentru fiecare pas ?
  • Care sunt posibilele bariere şi cum le depăşesc ?

 

  1. IV.    Resurse legate de promovare
  • Curriculum Vitae
  • Scrisoarea de intenţie
  • Portofoliu
  • Informaţii despre prezentarea la un interviu

Recomandari pentru prezentarea la un interviu in vederea angajarii

 

CPRP, partenerul tau de cursă lungă !

Anunturi publicitare
ANUNT PUBLICITAR03.09.2012
ANUNT PUBLICITAR03.09.2012
ANUNT PUBLICITAR27.06.2012
ANUNT PUBLICITAR05.04.2012
ANUNT PUBLICITAR09.01.2012
ANUNT PUBLICITAR06.10.2011
ANUNT PUBLICITAR06.10.2011
Comunicare rezultat procedura de achizitie11.07.2011
ANUNT PUBLICITAR30.06.2011
ANUNT PUBLICITAR24.06.2011